Κείμενα, Ποίηση, Φωτογραφίες κι Έργα Τέχνης:Κυμοθόη Νότα

Κείμενα, Ποίηση, Φωτογραφίες κι Έργα Τέχνης:Κυμοθόη Νότα
Νότα Κυμοθόη Λογοτέχνης και Ζωγράφος

Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου 2018

ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ:Νότα Κυμοθόη


Photography Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη

ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ:Νότα Κυμοθόη
Με τον τίτλο "Ελευσίνια. Τα Μεγάλα Μυστήρια" ,64 αρχαία αντικείμενα  από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελευσίνας και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, παρουσιάζονται σε Έκθεση στην Αθήνα. Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο Κυριακή στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου έως την Πέμπτη 31 Μαΐου! 
                                           Photography Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη

Από τα σπουδαία και μοναδικά εκθέματα, ξεχωρίζει το ανάγλυφο με τον ιεροφάντη Αγνούσιο, 

                                         Photography Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη
\
το άγαλμα της Φεύγουσας Περσεφόνης και το πρώιμο κλασικό ανάγλυφο με την παράσταση Δήμητρας και Κόρης.

Η έκθεση αρχίζει με το ανάγλυφο " Ελευσίνιο της Αθήνας". Αυτό βρισκόταν ακριβώς κάτω από τη βόρεια πλευρά τής Ακρόπολης. 

Μετά είναι ένα μέρος εκθέματος αφιερωμένο στη λατρεία της Αφροδίτης και  με εκθέματα από το ιερό της Αφροδίτης που ήταν στο Δαφνί.

Ο κυρίως εκθεσιακός χώρος,  θυμίζει το αρχαίο "τελεστήριο" των αρχαίων Ελευσίνιων. «Η αίσθηση του τελεστηρίου είναι ασυνήθιστη στην αρχαιότητα, η λατρεία γινόταν έξω από τον ναό. Το τελεστήριο ήταν ένας εσωτερικός χώρος λατρείας και είναι εντυπωσιακό αν δει κανείς τις κατόψεις που παραθέτει ο Τραυλός, πώς από ένα αρχικά μικρό σχετικά κτήριο έγινε ένα τεράστιο με 2.500 τ.μ. εμβαδόν» ανέφερε ο πρόεδρος του Μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής.
                                        Photography Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη


Τα ιερά σκεύη: κέρνοι, πλημοχόες και θυμιατήρια, αλλά και οι παραστάσεις  των μεγάλων μυστηρίων με όσους λάμβαναν μέρος εντυπωσιάζουν μεν αλλά φέρουν όλη την αλήθεια στο φως, των όσων επιμένουν να κατηγορούν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, ως ειδωλολατρικό...

«Αποφασίσαμε να δώσουμε τον τίτλο Μεγάλα Μυστήρια, γιατί τα Ελευσίνια ήταν τα κατ' εξοχήν Μυστήρια του αρχαίου κόσμου. Η Ελευσίνα ήταν ένα από τα σημαντικότερα πανελλήνια ιερά και το μοναδικό ιερό με πανελλήνια αίγλη που είχε η Αττική, το οποίο απέκτησε οικουμενική αίγλη στη ρωμαϊκή εποχή. Από όλο τον τότε αρχαίο κόσμο έρχονταν να μυηθούν στα Μυστήρια, τα οποία ήταν ανοιχτά στους πάντες, ανεξάρτητα από οικονομική κατάσταση, κοινωνική θέση, ακόμα και από εθνικότητα, γιατί ένας από τους όρους ήταν όσοι μυούνταν να μιλάνε ελληνικά, όχι να είναι απαραίτητα Έλληνες», είπε, η αρχαιολόγος του Μουσείου της Ελευσίνας Καλλιόπη Παπαγγελή.


 «Τα άγια των αγίων του τελεστηρίου», είναι ακριβώς στο κέντρο της έκθεσης, το ανάκτορο, όπου παρουσιάζεται ένα δεκαπεντάλεπτο βίντεο με αεροφωτογραφίες της Ιεράς Οδού, αναπαραστάσεις, προπλάσματα, τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας και εμβληματικά εκθέματα.


Ο περίφημος αναθηματικός πίνακας με την επιγραφή ΝΙΙΝΝΙΟΝ ΤΟΙΝ ΘΕΟΙΝ Α[ΝΕΘΗΚΕ], μία από τις ελάχιστες εικονογραφικές μαρτυρίες σχετικά με τα Ελευσίνια Μυστήρια (από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών). «Ο πίνακας είναι μοναδικός, καθώς απεικονίζει την άφιξη μυστών στο ιερό, δύο άνδρες, δύο γυναίκες κι ένα παιδί, με τις γυναίκες να έχουν στο κεφάλι τους δεμένο το ιερό σκεύος τής πλημοχόης. Το ενδιαφέρον, επίσης, είναι ότι στη συνέχεια μπορεί να δει κανείς την πραγματική πλημοχόη σε μία προθήκη μαζί με τους κέρνους, που επίσης δένονταν στο κεφάλι, όπως δείχνουν και οι μικρές τρύπες που έχουν για να στερεώνονται στις κεφαλές των μυστών» τόνισε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης "τα εκατομμύρια των ανθρώπων που γοητεύτηκαν από τη λατρεία των Μυστηρίων, η οποία κράτησε σχεδόν ως το τέλος της αρχαιότητας».

Η κ. Παπαγγελή είπε “ότι χιλιάδες άνθρωποι μυήθηκαν στα Ελευσίνια Μυστήρια αλλά δεν έχουμε μαρτυρίες τους. Ό,τι έχουμε είναι από χριστιανούς πατέρες, που είχαν κάθε λόγο να προπαγανδίσουν τη νέα θρησκεία και κανείς τους δεν ήταν μυημένος σε αυτά. Και παρ' όλο που συνυπήρξε για ένα διάστημα ο χριστιανισμός με τα Ελευσίνια Μυστήρια, είτε κανείς από όσους ήταν μυημένοι δεν θέλησε να γίνει χριστιανός, είτε ακόμη κι αν έγινε χριστιανός διατήρησε τον σεβασμό της μυστικότητας και δεν μας αποκάλυψε τίποτα γι' αυτά. Υπάρχει όμως και η άποψη πως τα Ελευσίνια δεν αποκαλύφθηκαν ποτέ γιατί ήταν μια εμπειρία πάρα πολύ δυνατή που δεν είναι δυνατόν να τη βάλουμε σε λόγια. Ίσως γι' αυτό παρέμεινε μυστήριο».
                                      Photography Nota Kimothoi© Νότα Κυμοθόη

Η έκθεση είναι πολύ ενδιαφέρουσα για μαθητές, σπουδαστές, μελετητές κι όλο τον κόσμο που αγαπάει τη γνώση και ιδιαίτερα για τους Έλληνες κι Ελληνίδες για να γνωρίσουν την αλήθεια οπού έχει η πατρίδα μας και την βεβήλωσαν σκόπιμα...