Κείμενα, Ποίηση, Φωτογραφίες κι Έργα Τέχνης:Κυμοθόη Νότα

Κείμενα, Ποίηση, Φωτογραφίες κι Έργα Τέχνης:Κυμοθόη Νότα
Νότα Κυμοθόη Λογοτέχνης και Ζωγράφος

Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015

Νότα Κυμοθόη "Ηθικός άνθρωπος και διακυβέρνηση μιας χώρας" Δοκίμιο

ΗΘΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ, Γράφει η Νότα Κυμοθόη2009

                                                                                      1.



                                                                                    2.


                                                                 
ΗΘΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ
Γράφει η Νότα Κυμοθόη 2009
http://kymothoenota.blogspot.com/
Ηθικός άνθρωπος κατά τον Πλάτωνα
είναι όποιος εξασκεί την ΑΡΕΤΗ
Αυτής δε μέρη είναι:
Η ΣΟΦΙΑ,Η ΑΝΔΡΕΙΑ, Η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ
και Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ!
Αυτές οι ΑΡΧΕΣ
αποτελούν ΤΟ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΟΥΝ
Δηλαδή να θέσουν εαυτόν εις υπηρεσία ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
Επειδή η "διαλεκτική" έχει στόχο ένα θέμα
αλλά στόχος της είναι η υπεύθυνη εξέταση του θέματος
για την εύρεση της αλήθειας στο θέμα αυτό,
μελετώντας τον Πλάτωνα βλέπουμε
πως έχει κέντρο της φιλοσοφίας του
τη "Θεωρία των Ιδεών"
όπου αναλύει τις γενικές έννοιες των όντων του κόσμου
που τις θεωρεί ουσίες αθάνατες ως άυλες!
Η ανθρώπινη ψυχή κατά Πλάτωνα
υπήρχε, προϋπήρχε στον αθάνατο κόσμο των ιδεών
πριν ενσαρκωθεί μέσα στο ανθρώπινο σώμα
και ως ενσαρκωμένη
διατηρεί όλες εκείνες τις αναμνήσεις
από τον κόσμο των ιδεών.
Ιδέες κατά Πλάτωνα υπάρχουν τόσες πολλές
όσες είναι και οι έννοιες
κι όλες γίνονται αντιληπτές
με το ΝΟΥ κι οχι με τις ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ!
Ο ΝΟΥΣ είναι τα μάτια της ΨΥΧΗΣ
και υπάρχει για να ισορροπεί η ψυχή!
ΑΝΗΚΕΙ ΔΕ ΟΛΟΣ Ο ΝΟΥΣ ΣΤΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
(όχι αυτό που... ασχολούνται οι λογιστές...)
αλλά σε αυτό οπού ανήκει ο ΛΟΓΟΣ=ΘΕΟΣ=ΛΟΓΙΚΗ
κι επικοινωνεί με τον κόσμο των ιδεών!
ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ
που έχει να κάνει με το συναίσθημα κι ανήκει στην καρδιά
και το άλλο μέρος είναι ΟΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ή ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟ
που είναι η βούληση, η θέληση...
Κατά τον Πλάτωνα
Άρχοντες σε μια ιδανική πολιτεία
πρέπει να είναι μόνον οι φιλόσοφοι.
Αυτό όμως μοιάζει σαν ουτοπία!..
Όλες όμως οι ανωτέρω ΑΡΧΕΣ
Διδάσκονται απ' όσους Δασκάλους
τις Έχουν Κατακτήσει
και τις μεταδίδουν στους μαθητές τους!
Στους διαλόγους του Πλάτωνα
όπου μιλάει ο Σωκράτης, λέει:
"προκειμένου να συμβουλέψουν
κάποιοι ΔΑΣΚΑΛΟΙ πως μια αρετή,
μπορεί να κάνει μια ψυχή καλύτερη,
θα πρέπει να γνωρίζουν αυτή την ΑΡΕΤΗ.
Όπως γι απαράδειγμα την ΑΝΔΡΕΙΑ
την οποία πολλοί μπερδεύουν
και νομίζουν πώς έχει σχέση με την...οπλομαχία"
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΝΔΡΕΙΑ
κατά Πλάτωνα;
Στον διάλογο Σωκράτους και Λάχητος
και Σωκράτους με Νικία
εκείνος που πρώτος μιλάει για την ΑΝΔΡΕΙΑ
είναι ο Λάχης, που λέει:
"το εθέλειν μένειν εν τη τάξει
και μη φεύγειν".
Ο Σωκράτης είναι καυστικός του λόγου αυτού
και ελέγχοντας τα λόγια του Λάχητος
τα βγάζει ανακριβή υπσοτηρίζοντας
πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει και στη φυγή
λέγοντας το περίφημο "μήστωρ φόβοιο"
όπου οι Λακεδαιμόνοι νίκησαν στις Πλαταιές
με το τέχνασμα της φυγής...
Ακόμη υποστηρίζει πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει:
στον πολιτικό βίο, στις διαμάχες, στην αρρώστια,
στη φτώχεια, στη χαρά, στη λύπη, στη θάλασσα
κι όχι μόνο στα πεδία της μάχης!
Μετά από αυτή την αντίρηση του Σωκράτη
ο Λάχης δίνει άλλο ορισμό της ΑΝΔΡΕΙΑΣ:
"είναι κάποια καρτερία της ψυχής" λέει.
Αλλά ο Σωκράτης του λέει:
"δεν είναι αυτό ΑΝΔΡΕΙΑ γιατί
περιλαμβάνει την από απραξία καρτερία
η οποία δεν είναι ΑΝΔΡΕΙΑ".
Τότε ο Λάχης δίνει κι άλλο ορισμό
κι ο Σωκράτης τον κρίνει κι αυτόν αρνητικά
κι έτσι ναγκαζέται να παραιτηθεί ο Λάχης
από αυτόν τον διάλογο και τότε ο Σωκράτης
προσκαλεί τον Νικία, ο οποίος δίνει ττον ορισμό:
"ΑΝΔΡΕΙΑ είναι η επιστήμη των φοβερών και θαρραλέων"
την οποία σχολιάζει ο Λάχης μς ειρωνεία
και ο Σωκράτης τον βρίσκει υπερβολικό.
Έτσι λοιπόν ο Πλάτων
καταλήγει πως όπως ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ
έτσι ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΡΕΤΗ
ΕΝΙΑΙΑ και ΑΧΩΡΙΣΤΗ στην ψυχή του Ανθρώπου.
Αποτελεί ενότητα των διαφόρων μερών που την αποτελούν
Και δεν γίνεται να διαθέτει μόνο ένα μέρος
υποστηρίζοντας ότι είναι αστήρικτη και άδικη
η κατηγορία εναντίο του :
"αδικεί δε και τους νέους διαφθείρων"!
Ο Πλάτων(428 π.Χ.-347 π.Χ.) ήταν Αθηναίος φιλόσοφος
και μαθητής του Σωκράτη!
Ο Σωκράτης (470 π.Χ- 399 π.Χ) γεννήθηκε στην Αθήνα
Το 399 π.Χ. παραπέμφθηκε σε δίκη για ασέβεια ως σοφιστής και νεωτεριστής.
Πρωτεργάτης της μήνυσης εναντίον του ήταν ο πολιτικός δημαγωγός Άνυτος
ένας από τους δυο αρχηγούς των Δημοκρατικών, τους οποίους ο Σωκράτης ήλεγχε
με την κριτική του για την ...συμπεριφορά τους!
Ο Σωκράτης ήταν ένας άνθρωπος ευσεβής αλλά... ήταν Μύστης!
Αυτή η μυστικιστική του ιδιοσυγκρασία
είναι το Θεϊκό Σημείο του.Η εσωτερική του φωνή!
Ένας νηφάλιος και οξύνους Νους με βαθειά θρησκευτική πίστη
σε μια Φιλοσοφία "αυτοδίδακτη' (?) ή "ΦΩΤΙΣΜΕΝΗ"(?)
Αυτό το περίφημο "ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ"
αποτελεί το ΜΥΣΤΙΚΟ του αυτοελέγχου
Και το..."ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ"
οδηγεί σε σύνορα γνωστικών δυνατοτήτων
που κρύβουν ευσέβεια, σεβασμό και ΔΕΟΣ
στην απεραντοσύνη της γνώσης και σε αυτή την ΜΙΑ
την ΑΛΗΘΙΝΗ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΤΟ ΘΕΙΟ
Σε σχέση με τον Άνθρωπο.
Η ΑΡΕΤΗ ειναι γνώση, διότι...
"ΟΥΔΕΙΣ ΕΚΩΝ ΚΑΚΟΣ"
κι αυτή του η συμπεριφορά τον καθορίζει
μέσα στην κοινωνία
και ιδιαίτερα αν αυτός ανήκει στην τάξη των ...
'οσων θέλουν να διακυβερνήσουν μια χώρα...
Η συμπεριφορά του καθενός...
...
copyright: Νότα Κυμοθόη
ΗΘΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΧΩΡΑΣ
Γράφει η Νότα Κυμοθόη 2009
Ηθικός άνθρωπος κατά τον Πλάτωνα
είναι όποιος εξασκεί την ΑΡΕΤΗ
Αυτής δε μέρη είναι:
Η ΣΟΦΙΑ,Η ΑΝΔΡΕΙΑ, Η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ
και Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ!
Αυτές οι ΑΡΧΕΣ
αποτελούν ΤΟ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΟΥΝ
Δηλαδή να θέσουν εαυτόν εις υπηρεσία ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
Επειδή η "διαλεκτική" έχει στόχο ένα θέμα
αλλά στόχος της είναι η υπεύθυνη εξέταση του θέματος
για την εύρεση της αλήθειας στο θέμα αυτό,
μελετώντας τον Πλάτωνα βλέπουμε
πως έχει κέντρο της φιλοσοφίας του
τη "Θεωρία των Ιδεών"
όπου αναλύει τις γενικές έννοιες των όντων του κόσμου
που τις θεωρεί ουσίες αθάνατες ως άυλες!
Η ανθρώπινη ψυχή κατά Πλάτωνα
υπήρχε, προϋπήρχε στον αθάνατο κόσμο των ιδεών
πριν ενσαρκωθεί μέσα στο ανθρώπινο σώμα
και ως ενσαρκωμένη
διατηρεί όλες εκείνες τις αναμνήσεις
από τον κόσμο των ιδεών.
Ιδέες κατά Πλάτωνα υπάρχουν τόσες πολλές
όσες είναι και οι έννοιες
κι όλες γίνονται αντιληπτές
με το ΝΟΥ κι οχι με τις ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ!
Ο ΝΟΥΣ είναι τα μάτια της ΨΥΧΗΣ
και υπάρχει για να ισορροπεί η ψυχή!
ΑΝΗΚΕΙ ΔΕ ΟΛΟΣ Ο ΝΟΥΣ ΣΤΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
(όχι αυτό που... ασχολούνται οι λογιστές...)
αλλά σε αυτό οπού ανήκει ο ΛΟΓΟΣ=ΘΕΟΣ=ΛΟΓΙΚΗ
κι επικοινωνεί με τον κόσμο των ιδεών!
ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΘΥΜΟΕΙΔΕΣ
που έχει να κάνει με το συναίσθημα κι ανήκει στην καρδιά
και το άλλο μέρος είναι ΟΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ή ΕΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟ
που είναι η βούληση, η θέληση...
Κατά τον Πλάτωνα
Άρχοντες σε μια ιδανική πολιτεία
πρέπει να είναι μόνον οι φιλόσοφοι.
Αυτό όμως μοιάζει σαν ουτοπία!..
Όλες όμως οι ανωτέρω ΑΡΧΕΣ
Διδάσκονται απ' όσους Δασκάλους
τις Έχουν Κατακτήσει
και τις μεταδίδουν στους μαθητές τους!
Στους διαλόγους του Πλάτωνα
όπου μιλάει ο Σωκράτης, λέει:
"προκειμένου να συμβουλέψουν
κάποιοι ΔΑΣΚΑΛΟΙ πως μια αρετή,
μπορεί να κάνει μια ψυχή καλύτερη,
θα πρέπει να γνωρίζουν αυτή την ΑΡΕΤΗ.
Όπως γι απαράδειγμα την ΑΝΔΡΕΙΑ
την οποία πολλοί μπερδεύουν
και νομίζουν πώς έχει σχέση με την...οπλομαχία"
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΝΔΡΕΙΑ
κατά Πλάτωνα;
Στον διάλογο Σωκράτους και Λάχητος
και Σωκράτους με Νικία
εκείνος που πρώτος μιλάει για την ΑΝΔΡΕΙΑ
είναι ο Λάχης, που λέει:
"το εθέλειν μένειν εν τη τάξει
και μη φεύγειν".
Ο Σωκράτης είναι καυστικός του λόγου αυτού
και ελέγχοντας τα λόγια του Λάχητος
τα βγάζει ανακριβή υπσοτηρίζοντας
πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει και στη φυγή
λέγοντας το περίφημο "μήστωρ φόβοιο"
όπου οι Λακεδαιμόνοι νίκησαν στις Πλαταιές
με το τέχνασμα της φυγής...
Ακόμη υποστηρίζει πως ΑΝΔΡΕΙΑ υπάρχει:
στον πολιτικό βίο, στις διαμάχες, στην αρρώστια,
στη φτώχεια, στη χαρά, στη λύπη, στη θάλασσα
κι όχι μόνο στα πεδία της μάχης!
Μετά από αυτή την αντίρηση του Σωκράτη
ο Λάχης δίνει άλλο ορισμό της ΑΝΔΡΕΙΑΣ:
"είναι κάποια καρτερία της ψυχής" λέει.
Αλλά ο Σωκράτης του λέει:
"δεν είναι αυτό ΑΝΔΡΕΙΑ γιατί
περιλαμβάνει την από απραξία καρτερία
η οποία δεν είναι ΑΝΔΡΕΙΑ".
Τότε ο Λάχης δίνει κι άλλο ορισμό
κι ο Σωκράτης τον κρίνει κι αυτόν αρνητικά
κι έτσι ναγκαζέται να παραιτηθεί ο Λάχης
από αυτόν τον διάλογο και τότε ο Σωκράτης
προσκαλεί τον Νικία, ο οποίος δίνει ττον ορισμό:
"ΑΝΔΡΕΙΑ είναι η επιστήμη των φοβερών και θαρραλέων"
την οποία σχολιάζει ο Λάχης μς ειρωνεία
και ο Σωκράτης τον βρίσκει υπερβολικό.
Έτσι λοιπόν ο Πλάτων
καταλήγει πως όπως ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ
έτσι ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΡΕΤΗ
ΕΝΙΑΙΑ και ΑΧΩΡΙΣΤΗ στην ψυχή του Ανθρώπου.
Αποτελεί ενότητα των διαφόρων μερών που την αποτελούν
Και δεν γίνεται να διαθέτει μόνο ένα μέρος
υποστηρίζοντας ότι είναι αστήρικτη και άδικη
η κατηγορία εναντίο του :
"αδικεί δε και τους νέους διαφθείρων"!
Ο Πλάτων(428 π.Χ.-347 π.Χ.) ήταν Αθηναίος φιλόσοφος
και μαθητής του Σωκράτη!
Ο Σωκράτης (470 π.Χ- 399 π.Χ) γεννήθηκε στην Αθήνα
Το 399 π.Χ. παραπέμφθηκε σε δίκη για ασέβεια ως σοφιστής και νεωτεριστής.
Πρωτεργάτης της μήνυσης εναντίον του ήταν ο πολιτικός δημαγωγός Άνυτος
ένας από τους δυο αρχηγούς των Δημοκρατικών, τους οποίους ο Σωκράτης ήλεγχε
με την κριτική του για την ...συμπεριφορά τους!
Ο Σωκράτης ήταν ένας άνθρωπος ευσεβής αλλά... ήταν Μύστης!
Αυτή η μυστικιστική του ιδιοσυγκρασία
είναι το Θεϊκό Σημείο του.Η εσωτερική του φωνή!
Ένας νηφάλιος και οξύνους Νους με βαθειά θρησκευτική πίστη
σε μια Φιλοσοφία "αυτοδίδακτη' (?) ή "ΦΩΤΙΣΜΕΝΗ"(?)
Αυτό το περίφημο "ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ"
αποτελεί το ΜΥΣΤΙΚΟ του αυτοελέγχου
Και το..."ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ"
οδηγεί σε σύνορα γνωστικών δυνατοτήτων
που κρύβουν ευσέβεια, σεβασμό και ΔΕΟΣ
στην απεραντοσύνη της γνώσης και σε αυτή την ΜΙΑ
την ΑΛΗΘΙΝΗ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΤΟ ΘΕΙΟ
Σε σχέση με τον Άνθρωπο.
Η ΑΡΕΤΗ ειναι γνώση, διότι...
...
Με αγάπη για την Αγάπη
και αγάπη για το Φως της Αγάπης!
Νότα Κυμοθόη

© Nότα Κυμοθόη